5 Perempuan Menimpa Apa Yang Betul- betul Merasakan Semacam Memiliki Migrain

Kira- kira satu dari 4 perempuan hendak hadapi serbuan sakit kepala sebelah dalam kehidupan mereka, bagi Yayasan Migraine Amerika, serta dalam kes yang teruk, sebanyak 15 kali sebulan. Memiliki sakit kepala sebelah ini kerap dikelaskan bagaikan sakit kepala sebelah kronik, bermakna kamu memiliki sakit kepala sebelah lebih sering daripada tidak, bagi AMF.

Responden tinjauan memberi tahu dilaporkan kehabisan hari lahir, tamat pengajian, serta kerja kerana kondisi itu- dan terdapat yang merasakan mereka sudah dilewatkan buat promosi.

Kami bercakap dengan 5 perempuan dengan sakit kepala sebelah kronik buat mengenali apa yang dirasakannya. Berikut merupakan cerita mereka.

" Aku umumnya antara 2 serta 4 pada skala sakit, namun 2 kali seminggu aku berangkat ke 6 sampai lapan."- Rachel Koh, 47, Southlake, Texas

Koh memiliki 3 nombor yang ia jejak tiap hari. Satu merupakan kesakitannya." Aku umumnya antara 2 serta 4 pada skala sakit, namun 2 kali seminggu aku berangkat ke 6 sampai lapan," katanya. 2 ataupun 3 merasakan semacam" kembar ataupun berdenyut," sedangkan angka yang lebih besar bawa kesakitan, menikam kesakitan yang mengambil alih segala kepalanya.

Setelah itu terdapat skala mual serta skala buat ketajaman mental." Aku lebih baik pada waktu pagi, namun pada penghujung hari, kamu tidak boleh tergantung kepada aku buat apa- apa," kata Koh, yang migrainnya memforsir ia buat membebaskan tugasnya bagaikan eksekutif Fortune 100." Aku hadapi kehabisan ingatan jangka pendek, kabus otak. Aku tidak memandu. Kadang- kadang aku tidak boleh menyambung satu ayat bersama."

Dia pula menyenaraikan simptom- simptom hiperensitiviti dia kepada sinar, bunyi, serta bau, dan cirit- birit, tanda- tanda semacam demam, serta kepekaan.

" Aku tidak memiliki kehidupan yang seorang hendak iri hati," kata Koh, yang menganggarkan ia memiliki kira- kira 2 hari tanpa kesakitan setahun. Menimpa melahirkan anak?" Aku hendak mendaftar 10 kali setahun buat menghilangkan apa yang aku terdapat tiap hari," katanya.

" Aku sangat mual, serta aku muntah. Aku sangat pening. Aku sangat penat, namun aku tidak boleh tidur."- Michelle L. Tracy, 33, Amherst, Massachusetts

Serbuan sakit kepala sebelah awal Tracy berlaku kala ia berumur 19 tahun. Dia buatnya sakit sehingga ia tidak bisa berdiri ataupun menyudahi muntah. Ia berangkat ke dinding kecemasan, di mana doktor serta jururawat menemukan rasa sakit serta muntah di dasar kawalan biar ia bisa kembali ke rumah. Dalam masa 24 jam, ia kembali lagi dengan indikasi yang sama. Selepas itu, ia menganggarkan ia terletak di dinding kecemasan kira- kira 3 kali seminggu.

Terima kasih kepada pasukan penjagaan kesihatan yang berdedikasi, perkara- perkara tidak nyaris sama buruknya dengannya, namun Tracy masih memiliki serbuan sakit kepala sebelah tiap hari, setengah daripada yang teruk. Kerap kali, mereka terdiri daripada sakit kokoh di bahagian kiri dahi serta leher serta bahunya.

" Aku sangat mual, serta aku muntah. Aku sangat pening. Aku sangat penat, namun aku tidak boleh tidur," kata Tracy." Aku sangat sensitif kepada sinar serta bunyi serta bau dengan metode yang nampaknya tidak masuk ide kepada orang lain." Bagaikan contoh, ia meletakkan pita di penghawa dingin serta jam penggera buat menampung nombor digital biar mereka tidak mengganggunya.

Kondisi kronik bermakna Tracy terpaksa membebaskan pekerjaan impiannya bagaikan guru prasekolah. Ia saat ini tinggal bersama bunda bapanya serta menulis secara leluasa." Sangat luar biasa bahawa aku memiliki opsi itu, namun aku tidak membayangkan jadi perempuan berumur 33 tahun yang tinggal bersama bunda bapanya," katanya.

" Seluruh aku sakit."- Eileen Brewer, 40, Columbia, Maryland

Serbuan awal Brewer tiba selepas pertarungan dengan meningitis tulang balik kala ia berumur 5. Sehabis itu, sakit kepala sebelah tiba" sekali- sekala, sekali sebulan kadang- kadang, ataupun sekali ataupun 2 kali setahun," katanya.

Pada masa ia bertukar jadi 15, ia memiliki 15 bulan." Aku mula terlepas sekolah kerana kesakitan serta tidak bisa memandang," katanya." Banyak masa aku berangkat ke sekolah namun tidak bisa memandang dari mataku kerana lampu berkelip." Brewer menganggarkan ia terlepas 60 ataupun lebih hari tahun kedua tahun itu.

Bagaikan orang berusia, ubat- ubatan serta strategi yang berbeza sudah menolong, namun ia tidak memiliki apa- apa rawatan sepanjang 7 tahun yang kemudian kerana ia sudah berbadan dua ataupun menyusu." Terdapat sebagian hari yang menyakitkan hati. Seluruh aku merupakan kesakitan. Aku menghabiskan banyak malam tidur di lantai dinding mandi kerana aku sakit perut aku serta kepalanya sakit," katanya." Hari- hari lain aku boleh berfikir tentang kesakitan."

Saat ini bahawa ia sudah menyapih balita termuda, Brewer berharap hendak kembali menempuh rawatan hendak membetulkan tanda- tanda itu.

" Aku tidak suka berangkat ke dinding kecemasan. Cuma bila aku sudah membuang lebih daripada 6 jam."- Carly Kilby, 36, Tifton, Georgia

" Aku hendak melahirkan 100 kali saat sebelum menemukan sakit kepala sebelah," kata Kilby, yang memiliki serbuan awal pada 16. Memori yang berterusan dari prom sekolah menengahnya: Melontar di taman depan rumah jurugambar.

Sepanjang bertahun- tahun, Kilby mengambil kapsul buat mengatur tanda- tanda yang tidak banyak menolong: Ia berasa mual, ia melemparkannya. Sesungguhnya, ia melangkah sangat banyak sehingga ia kerap berakhir di dinding kecemasan kerana ia sudah kering." Aku tidak suka berangkat ke dinding kecemasan," katanya." Cuma bila aku sudah membuang lebih daripada 6 jam."

Sekali- kali, Kilby fikir ia hadapi strok." Aku tidak bisa berperan dengan baik. Aku cuba buat naik ke atas buat mengecek anak aku serta tidak bisa menahan kaki serta lengan aku, seluruhnya sangat berat," katanya." Perkataan aku tergelincir."

Dia merupakan sakit kepala sebelah sekali lagi. Saat ini, ia mengambil ubat sakit kepala sebelah suntikan serta memakai tembakan Botox buat mengurangkan kekerapan migrainnya, bila tidak keterukan.

Buat memperoleh cerita paling atas kami dihantar ke peti masuk kamu, daftarlah buat pesan kabar Hidup Sihat

" Aku butuh sentiasa melaksanakan suatu buat mengambil fokus dari kesakitan."- Katie Meter. Golden, 36, Santa Monica, California

Semacam Brewer, Golden memulakan serbuan sakit kepala sebelah pada 5, namun kurang daripada 15 hari dari bulan itu. Mereka terus berumur 20- an, kira- kira sekali sebulan ataupun kurang. Ia sempat berangkat sebagian tahun tanpa satu, sehingga Januari 2011, kala sakit kepala sebelah tiba serta pada dasarnya tidak sempat berangkat.

" Aku hendak menemukan aura serta setelah itu dalam masa 20 sampai 30 minit, sakit kepala hendak bertahan sepanjang 4 sampai 5 jam. Aku mual, sensitif terhadap sinar. Aku tidak bisa memandu. Kadang- kadang aku hendak terjebak di tempat kerja ataupun aku hendak terletak di tengah- tengah membeli- belah." Ia mula melupakan butiran berarti dari mesyuarat kerja serta kesimpulannya meninggalkan pekerjaan yang dicintainya serta mengambil kecacatan.

Sehabis sakit kepala sebelah dia jadi kronik, Golden bekerja sepanjang setahun dengan pelatih handal cuma buat berjalan separuh batu lagi. Apabila ia kesimpulannya menerima wajar baru, ia mula menulis serta menyarankan buat tingkatkan kesedaran buat penyakit sakit kepala sebelah kronik di halaman website serta blognya, Golden Graine. Mempunyai kondisi itu pengaruhi keputusannya buat tidak memiliki anak, katanya.