Gimana Berkesan merupakan Shot Flu?

Nyatanya, kedua- dua masalah itu betul. Ini kerana, manakala pukulan selesema teruji menolong melindungi kamu terhadap selesema, vaksin selesema tidak terbuat dengan 100% kepastian( mereka sedang

terbuat saat sebelum masa selesema meski bermula, selepas seluruh). Tetapi, selepas bertahun- tahun membuat vaksin selsema, mereka memiliki idea yang baik tentang apa yang berperan, serta apa yang tidak.

Gimana? Ini seluruh agak rumit:" Kami memakai informasi dari masa selesema hempedu utara tahun lepas kerana dia berakhir pada bulan Februari/ Mac serta keputusan[tentang strain buat dimasukkan ke dalam vaksin] berlaku pada masa yang sama," Yvonne Maldonado,

MD, yang meluas ahli perubatan di Stanford Health Care, memberitahu Kesihatan,

yang menaikkan informasi dari masa selesema selatan hemisfera selatan( yang berlaku dari April sampai September) pula dipertimbangkan.

Dokter. Maldonado berkata bahawa sebagian ditaksir serta model ramalan digunakan dalam proses membuat keputusan, namun senantiasa bisa jadi bahawa virus penyangak hendak timbul serta merendahkan keberkesanan totalitas vaksin buat masa ini. Ia menyeru virus itu" rumit" serta berkata bahawa meski selepas masa ini, tiada siapa yang betul- betul menguasai gimana dia berperan.

Ambil tahun lepas, bagaikan contoh, katanya." Tahun kemudian salah satu daripada strain memiliki mutasi utama serta menimbulkan vaksin tidak berkesan terhadap ketegangan tertentu... serta tidak terdapat metode buat meramalkan itu," jelas Dokter. Maldonado.

Jadi, ya, virus flu memiliki minda sendiri, serta seluruh model ramalan di dunia tidak bisa meneka pada apa yang bisa jadi dikerjakannya. Namun itu tidak bermakna vaksin itu percuma. Dia boleh- dan sering- tidak membagikan proteksi yang berharga terhadap penyakit jahat yang menyerang

Dengan itu, inilah yang butuh dikenal menimpa penembakan selesema serta tembakan selesema tahun ini secara amnya- mengenai keberkesanannya, dan apa aspek lain yang pengaruhi sepanjang mana dia melindungi kamu dari selesema.

Okay, berapa berkesan penembakan selsema tahun ini?

Sejujurnya, masih sangat dini buat mengenali sepanjang mana kejayaan masa ini, kata Dokter. Maldonado.

Kenapa? Penyelidik cuma boleh memikirkan nombor itu dalam kondisi yang nampak semacam masa yang turun. Secara biasanya, keberkesanan vaksin boleh berbeza- beza dari 10 peratus sampai 60 ataupun 70 peratus, kata Dokter. Maldonado- dengan 40 sampai 60 peratus jadi kandungan keberkesanan purata.

Namun meski 40 sampai 60 peratus keberkesanan statistik boleh berbeza- beza antara orang- itu bermakna status kesihatan orang kamu boleh mengganti seberapa berkesan pukulan flu itu buat kamu. Ambil orang- orang yang terserang imun, contohnya- siapa saja yang menempuh chemotherapy, radiasi, ataupun mengambil ubat lain ataupun memiliki kondisi kesihatan yang merendahkan tindak balas imun mereka- orang- orang itu, sedangkan mereka masih wajib ditembak, tidak hendak memiliki banyak proteksi terhadap selesema bagaikan orang yang sihat.

" Itu sesungguhnya salah satu karena utama buat memperoleh[tembakan flu]" Jennifer Hanrahan, MD, pimpinan bahagian penyakit berjangkit di The University of Toledo Medical Center, memberitahu Kesihatan." Kamu menolong orang lain dalam komuniti kamu yang sudah merendahkan imuniti."

Satu lagi masalah yang tidak semestinya memastikan keberkesanan pancutan flu kamu, namun boleh membuat pergantian sama terdapat kamu menemukan selesema ataupun tidak, meski dengan vaksin: Masa pemotretan flu kamu. Secara universal, dia mengambil masa sepanjang 2 sampai 4 minggu buat menembak flu buat jadi berkesan dalam badan anda- yang bermaksud bila kamu terdedah kepada selesema semasa tempoh itu, kamu masih boleh memperoleh virus secara teknikal.

Pula, bila kamu menemukan pukulan flu kamu sangat dini pada tahun ini, apabila dia mula digunakan pada bulan Ogos ataupun September, dia bisa jadi tidak hendak berlarutan sejauh masa selesema. Oleh itu, pertaruhan terbaik merupakan buat memperoleh tembakan flu pada akhir bulan Oktober, kata Dokter. Hanrahan.

Telah pasti, meski kamu memiliki pukulan flu kamu, kamu masih butuh melindungi diri kamu daripada selesema( bukan 100% berkesan, ingat!)." Pada dasarnya seluruh bunda yang sempat kamu ceritakan biar kamu senantiasa sihat, kamu wajib jalani," kata Dokter. Hanrahan." Miliki banyak tidur, jangan merokok, serta mencuci tangan dengan sering, terutamanya selepas kamu keluar di khalayak ramai."