11 Resiko Kesihatan Dihubungkan dengan Migrain

Lebih daripada migrain

Sekiranya kamu hadapi sakit kepala sakit kepala sebelah, kamu memiliki resiko yang lebih besar pula memiliki salah satu daripada sebagian kondisi kesihatan yang lain. Ataupun, kamu bisa jadi mengalami resiko yang lebih besar buat membangunkan satu lagi kondisi pada masa hendak tiba. Sakit kepala sebelah sudah terikat kepada kebingungan dari tekanan mental kepada asma kepada penyakit jantung.

Dekat 18% perempuan serta 6% lelaki menemukan sakit kepala yang teruk( yang kerap diiringi dengan indikasi sakit kepala sebelah lain semacam mual serta kepekaan sinar serta bunyi)." Salah satu karena sakit kepala sebelah sangat biasa merupakan kerana banyak laluan bawa kepada sakit kepala sebelah," kata Richard Lipton, MD, pengarah Pusat Penyakit Kepala Montefiore di New York City," serta laluan tersebut bisa jadi berbeza dari orang ke orang."

Itu boleh membuat menjaga sakit kepala sebelah lebih sukar; apa yang berperan buat satu orang bisa jadi tidak berperan buat yang lain. Namun bila kamu memiliki sakit kepala sebelah serta kondisi lain, kamu bisa jadi memiliki khasiat rawatan:" Kamu[mungkin dapat] membuat 2 masalah lebih baik dengan satu ubat," kata Dokter. Lipton.

Perhatikan isyarat serta simptom keadaan- keadaan lain ini.

Kemurungan

Bila kamu memiliki sakit kepala sebelah" episodik"( yang berlaku sekali- sekala), kamu memiliki 2 kali ganda resiko kemurungan daripada seorang tanpa sebarang sakit kepala sebelah. Bila kamu memiliki sakit kepala sebelah kronik( 15 ataupun lebih hari sebulan), resiko kamu berlipat ganda lagi, kata Dokter Lipton, pula seseorang profesor serta naib pengerusi neurologi di Kolej Perubatan Albert Einstein.

Meski terdapat mungkin bahawa pengidap sakit kepala sebelah jadi tertekan kerana kesakitan, kemurungan pula boleh tiba terlebih dulu. Ini menampilkan bahawa kedua- dua memiliki suatu dalam gen biasa ataupun neurologi ataupun kedua- duanya." Keyakinan yang bentuk merupakan ada sebagian kecenderungan yang mendasar buat kedua- dua kendala, serta sama terdapat seorang boleh tiba terlebih dulu," kata Dokter. Lipton.

Sesetengah dadah antidepresan, terutamanya amitriptyline, sesungguhnya boleh menjaga sakit kepala sebelah. Amitriptyline menjejaskan sesi serotonin kimia otak, yang memunculkan mungkin bahawa serotonin pula memainkan peranan dalam sakit kepala sebelah.

Kebimbangan

Orang yang memiliki sakit kepala sebelah kronik lebih cenderung memiliki kendala kecemasan berbanding mereka yang hadapi kemurungan: Dekat setengah daripada orang sakit kepala sebelah pula hadapi kecemasan, bagi Yayasan Migraine Amerika.

Semacam kemurungan, kegelisahan ataupun sakit kepala sebelah boleh tiba terlebih dulu, kata Teshamae Monteith, MD, pengarah program sakit kepala serta pembantu profesor neurologi klinikal di University of Miami Miller School of Medicine." Pesakit yang memiliki kecemasan dalam kehidupan lebih cenderung buat meningkatkan sakit kepala sebelah, serta kebalikannya."

Kadang- kala satu rawatan( selalunya antidepresan) berperan buat kedua- dua kondisi; Pada masa lain, orang membutuhkan rawatan yang berasingan- ubat- ubatan buat sakit kepala sebelah serta pengobatan tingkah laku buat kendala kecemasan. Merupakan berarti buat mencari rawatan kecemasan yang berperan. Orang yang tidak dirawat bisa jadi kurang berpotensi dengan sakit kepala sebelah mereka serta bisa jadi pula tidak berperan balas terhadap ubat- ubatan tersebut.

Strok

Sebagian kajian sudah menemui ikatan antara strok yang diakibatkan oleh pembekuan darah serta sakit kepala sebelah dengan aura, indikasi deria ataupun visual yang kadang- kadang mendahului serbuan sakit kepala sebelah sebenar.

Orang yang memiliki sakit kepala sebelah dengan aura memiliki kira- kira 2 kali ganda resiko stroke bagaikan populasi universal, kata Dokter Lipton, namun secara totalitas, resiko itu masih sangat kecil." Sakit kepala sebelah, terutamanya dengan aura, merupakan sebahagian besar penyakit perempuan serta perempuan yang lebih muda merupakan resiko strok yang lebih rendah daripada lelaki. Meski resiko berganda, dia masih sangat rendah."

Walaupun bagaimanapun, terdapat metode buat mengurangkan resiko itu dengan mengekalkan tekanan darah yang sihat, gula darah, serta sesi kolesterol serta tidak merokok.

Epilepsi

Penyakit epilepsi serta sakit kepala sebelah boleh merangkumi kendala deria serta pergantian mood. Memiliki satu bergeser resiko kamu yang lain, kata Dokter Lipton, namun boleh tiba terlebih dulu." Mereka kedua- dua kendala kegembiraan otak, di mana otak bisa jadi berperan balas terhadap rangsangan alam dekat, buat mengurangkan permasalahan tidur," katanya." Sebagian punca genetik tertentu sakit kepala sebelah pula menimbulkan epilepsi."

Kerana sebab- sebab yang dikongsi serta respon otak, ubat- ubatan anti- epilepsi tertentu semacam sodium topiramate serta divalproex boleh menjaga kedua- dua kondisi.

Penyakit jantung

Di samping memiliki resiko stroke yang lebih besar, lelaki serta perempuan dengan sakit kepala sebelah( dengan spesialnya aura) pula memiliki resiko penyakit jantung yang lebih besar, paling utama serbuan jantung. Satu kajian pula mengalami bahawa penghidap sakit kepala sebelah lebih cenderung memiliki aspek resiko penyakit jantung, semacam tekanan darah besar serta diabet.

Buat membenarkan diri kamu sihat sebaik bisa jadi, mengawal berat tubuh, kolesterol, serta tekanan darah kamu.

Asma

Meski asma merupakan kendala pernafasan serta sakit kepala sebelah merupakan kondisi neurologi, kedua- duanya boleh berkumpul. Penyebut biasa bisa jadi keradangan.

" Dalam asma, ada keradangan serta penyempitan saluran hawa yang kelewatan," kata Dokter. Lipton." Dalam sakit kepala sebelah, ada keradangan darah yang kelewatan di luar otak." Apalagi, keradangan perut darah di luar otak yang boleh menimbulkan kesakitan berdenyut yang jadi karakteristik khas sakit kepala sakit kepala sebelah.

Mumpelukast dadah asma pula boleh menolong menghindari sakit kepala sebelah, kata Dokter. Lipton.

Obesiti

Sekiranya kamu telah memiliki sakit kepala sebelah, berat tubuh kelewatan boleh menimbulkan mereka jadi lebih teruk. Bila kamu tidak sempat memiliki sakit kepala sebelah, obesiti sesungguhnya boleh mencetuskannya." Sesetengah kajian mengalami bahawa mereka yang hadapi berat tubuh dari masa ke masa lebih cenderung memiliki sakit kepala sebelah," kata Dokter. Monteith.

Semacam asma, penyebut biasa bisa jadi keradangan, yang boleh diakibatkan oleh berat tubuh kelewatan. Kehabisan berat tubuh boleh menolong. Satu kajian kecil mengalami bahawa sekumpulan orang gendut dengan sakit kepala sebelah yang menempuh operasi bariatric serta kehabisan purata kira- kira 66 paun memandang penyusutan dalam serbuan yang menyakitkan.

Mencermati diet kamu boleh berikan khasiat bukan cuma berat tubuh kamu namun pula sakit kepala sebelah kamu. Santapan tertentu semacam wain merah, coklat, serta daging yang diproses boleh mengakibatkan serbuan.

Kendala kesakitan

Banyak kendala kesakitan, tercantum fibromyalgia serta sakit kronik dari leher, balik, serta bahu, cenderung buat bersentuhan dengan sakit kepala sebelah, dan tipe sakit kepala yang lain.

Tidak jelas sama terdapat sakit kepala sebelah serta kondisi menyakitkan yang lain berhubungan." Sesetengah orang bisa jadi memiliki kecenderungan genetik," kata Dokter. Monteith, ataupun dia bisa jadi terdapat kaitan dengan ubat- ubatan sakit." Pesakit yang mengambil ubat buat sakit balik ataupun tipe kesakitan yang lain bisa jadi jadi sensitif terhadap ubat sakit serta bisa jadi menanggulangi sakit kepala," katanya.

Rawatan tergantung kepada di mana sakitnya tiba, namun pengobatan sikap kognitif dan pengobatan alternatif semacam akupunktur bisa menolong, kata Dokter. Monteith.

Isu penghadaman

Ahli yakin ada ikatan yang rumit antara usus serta otak- mereka memanggilnya paksi usus. Bukan sahaja saluran penghadaman kamu pengaruhi mood kamu, namun usus serta otak pula berkongsi tisu yang sama serta utusan kimia, kata Dokter. Monteith.

Orang dengan sakit kepala sebelah memiliki kelaziman yang lebih besar dari sebagian kebingungan yang berkaitan dengan GI, tercantum sindrom usus besar, penyakit usus radang, serta penyakit seliak. Penyelidikan pula mengalami bahawa balita yang dilahirkan buat bunda yang menemukan sakit kepala sebelah lebih cenderung memiliki kolik bagaikan balita.

Sindrom kaki yang tidak sihat

Sindrom kaki risau( RLS) merupakan kendala yang menimbulkan kemauan yang kokoh buat menggerakkan kaki kamu supaya bisa mengusik kehidupan seharian, dan tidur.

Tiada siapa yang mengenali dengan pas kenapa RLS serta sakit kepala sebelah disambungkan, namun pautan bisa jadi berkaitan dengan dopamin, neurotransmitter di otak yang ikut serta dalam kedua- dua pergerakan serta sakit kepala sebelah.

Ada pula ikatan antara sakit kepala sebelah serta penyakit Parkinson, yang tumbuh apabila otak tidak lagi menciptakan dopamin yang lumayan. Satu kajian pada tahun 2014 mengalami bahawa orang yang memiliki sakit kepala sebelah pertengahan usia lebih cenderung buat membangun Parkinson pada masa hendak tiba, namun lebih banyak kajian dibutuhkan, kata Dokter Monteith.

Palsy Bell

Palsu Bell merupakan kelumpuhan sedangkan saraf di muka. Indikasi bisa jadi merangkumi kelemahan, kelemahan, serta kelopak mata. Kadang- kala indikasi berlaku cuma pada satu sisi muka.

Sebaliknya simptom palsy Bell bisa jadi terdengar semacam strok, kedua- dua kondisi sesungguhnya tidak berkaitan. Walaupun bagaimanapun, satu kajian pada tahun 2014 mengalami bahawa orang yang memiliki sakit kepala sebelah memiliki 2 kali ganda resiko buat palsy Bell. Para penyelidik tidak bisa berkata kenapa bisa jadi ada sambungan namun spekulasi bahawa dia boleh dicoba dengan pergantian dalam saluran darah, keradangan, ataupun jangkitan, kerana sesetengah virus sudah berhubungan dengan palsy Bell.