Gimana buat Amati Fail Tersembunyi di Mac anda

Mac kamu mengandungi banyak fail serta folder yang tersembunyi dari paparan. Ini tercantum fail yang dibutuhkan buat melaksanakan sistem kamu yang tersembunyi buat mengelakkan penghapusan ataupun pergantian tidak terencana. Namun bila kamu butuh memandang fail tersembunyi ini buat menolong menuntaskan permasalahan ataupun buat karena lain, kami boleh menolong.

Berikut yakni metode sangat gampang buat memandang fail tersembunyi di Mac. Kami pula hendak menampilkan kepada kamu gimana buat menyembunyikan fail tersembunyi sekali lagi serta gimana buat menyembunyikan fail ataupun folder kamu sendiri buat membenarkan mereka tidak bersuara.

Metode Menampilkan Fail Tersembunyi di Mac

Ada sebagian metode yang kilat serta gampang buat menampilkan fail serta folder tersembunyi di Mac kamu. Yang kamu seleksi bisa jadi tergantung pada apa yang kamu cuba capai.

Amati Fail Tersembunyi Dengan Pintasan

Metode terpantas buat memandang fail tersembunyi semasa dalam folder pada Mac kamu dengan pintasan papan kekunci. Buat memakai kaedah ini, kamu mesti melaksanakan macOS Sierra ataupun setelah itu.

Lumayan tekan Cmd+ Shift+ Period(.) Buat menampilkan fail tersembunyi pada Mac kamu.

Boom! Kamu wajib lekas memandang seluruh fail yang tersembunyi di dalam folder serta mana- mana folder seterusnya yang kamu buka. Buat menyembunyikan fail serta folder sekali lagi tersembunyi, cuma pakai pintasan papan kekunci yang sama.

Amati Fail Tersembunyi Dengan Terminal

Satu lagi metode buat memandang fail tersembunyi di Mac kamu merupakan dengan arahan Halte. Halte terbuka pop dari folder Aplikasi kamu
Utiliti ataupun dengan memakai Spotlight( Cmd+ Ruang).

Masukkan arahan berikut buat menyahirkan fail serta folder, setelah itu tekan Kembali:

defaults write com. apple. finder AppleShowAllFiles TRUE

Kamu pula boleh memakai perkataan YES pada kesimpulannya di tempat TRUE.

Setelah itu masukkan arahan seterusnya serta tekan Return:

killall Finder

Saat ini seluruh fail ataupun folder tersembunyi pada Mac kamu sepatutnya nampak.

Sembunyikan Fail Tersembunyi Dengan Terminal

Semacam kaedah pintasan di atas, kamu boleh dengan gampang menyembunyikan fail tersembunyi di Mac sekali lagi dengan arahan Halte lain.

Masukkan arahan berikut buat menyembunyikan fail serta folder tersembunyi serta tekan Kembali:

defaults write com. apple. finder AppleShowAllFiles FALSE

Kamu pula boleh memakai perkataan Nomor pada kesimpulannya di tempat FALSE.

Setelah itu masukkan arahan seterusnya serta tekan Return:

killall Finder

Serta saat ini, fail serta folder tersembunyi kamu sepatutnya tersimpan serta tersembunyi dari pemikiran sekali lagi.

Gimana Menyembunyikan Fail serta Folder pada Mac

Apakah ada kamu mau menyembunyikan fail serta folder kamu sendiri pada Mac kamu? Bisa jadi kamu memiliki maklumat sensitif pada pc yang dikongsi kamu yang kamu mahu terus tersembunyi. Ini sangat gampang dicoba memakai Halte, jadi buka saja serta simak langkah- langkah ini.

Masukkan arahan berikut, yakinkan buat memasukkan ruang pada akhir. Jangan tekan butang Kembali lagi:

chflags hidden

Saat ini, seret fail ataupun folder yang kamu mahu sembunyikan ke tetingkap Halte serta setelah itu tekan Return.

Halte Sembunyikan Fail Pada Mac

Fail ataupun folder itu tidak boleh dilihat lagi di posisi asalnya. Bila kamu memakai salah satu kaedah di atas buat memandang fail tersembunyi di Mac, hingga kamu hendak bisa melihatnya. Fail- fail tersembunyi timbul bagaikan item yang redup.

Bila kamu memilah buat tidak memandang fail tersembunyi pada Mac kamu serta butuh mengakses yang kamu simpan, kamu boleh melaksanakannya memakai laluan langsung.

Dengan Finder terbuka, klik Berangkat
Berangkat ke Folder dari bar menu. Masukkan laluan buat fail ataupun folder. Kamu boleh memakai tilde(~) pada permulaan buat memendekkan nama laluan, kerana dia mengambil alih folder pengguna kamu.

Jadi bila kamu memiliki fail dalam folder Dokumen kamu, contohnya, kamu hendak memasukkan:~/ Documents/[FileName]. Buat contoh kami, kami hendak memasukkan~/ Dokumen/ TopSecretProject.

Masukkan Path To File Tersembunyi Di Mac

Fail ataupun folder tersembunyi kamu mesti dibuka. Bila kamu tidak bisa mengingati folder fail kamu terletak, amati petua kami buat mencari fail yang lenyap pada Mac.

Buka Fail serta Folder di Mac

Sekiranya kamu membuat keputusan buat memecahkan fail ataupun folder yang sudah kamu sembunyikan saat sebelum ini, kamu boleh membalikkan arahan Halte di atas.

Masukkan arahan berikut ke Halte dengan ruang pada akhir. Seret fail ataupun folder ke tetingkap Halte serta setelah itu tekan Kembali.

chflags nohidden

Halte Unhide File On Mac

Panduan serta Trik lain buat Fail Tersembunyi di Mac

Berikut merupakan sebagian petua serta tip bonus buat apabila kamu bekerja dengan fail tersembunyi pada Mac kamu.

Menyembunyikan Folder Tidak Sembunyikan Failnya

Bila kamu menyembunyikan folder kamu sendiri, fail dalam folder tidak tersembunyi secara lalai. Jadi meski orang lain bisa jadi tidak bisa memandang folder tersembunyi kamu, kamu pula bisa jadi mau menyembunyikan fail- fail di dalamnya buat membenarkan mereka tidak memandang buat keselamatan bonus.

Tutup serta Buka semula Finder

Apabila memakai arahan Halte di atas buat menyembunyikan ataupun menyembunyikan item, kamu bisa jadi butuh menutup serta membuka semula Finder buat memandang pergantian yang kamu buat. Bagaikan contoh, bila kamu memakai arahan buat menyembunyikan fail ataupun folder kamu sendiri serta tidak memandang pergantian dengan serta- merta, Cari Finder serta buka semula ke posisi.

Kamu pula boleh melaksanakan perintah Finder killall di Halte selepas perintah bersembunyi ataupun tidak menyala. Ini hendak memulakan semula Finder.

Kilat Akses Folder Perpustakaan

Bila kamu mahukan akses kilat ke folder Bibliotek Mac kamu, kamu boleh mengaksesnya bila kamu memakai salah satu kaedah di atas buat menampilkan fail serta folder yang tersembunyi. Namun kamu pula boleh memakai pintasan.

Dengan Finder terbuka, tahan kekunci Opsyen apabila kamu klik Berangkat dalam bar menu. Kamu setelah itu wajib memandang folder Bibliotek terus di dasar folder Home dalam menu.

Papar Menu Folder Bibliotek Di Mac

Kamu pula boleh klik Berangkat
Berangkat ke Folder dari bar menu, ketik~/ Bibliotek, serta tekan Berangkat.

Berjaga- jaga Dengan Fail Tersembunyi

Butuh diingat bahawa, semacam yang sudah disebutkan tadinya, banyak fail serta folder tersembunyi di Mac kamu atas alibi. Jadi yakinkan kamu ketahui apa yang kamu jalani apabila mengakses fail tersembunyi yang dibutuhkan buat macOS buat beroperasi.