Lawatan dan Pelancongan di Borneo Sabah

Sabah, Malaysia secara konsisten menduduki tempat tertinggi untuk dikunjungi seperti yang berlaku pada Anugerah Pilihan Pengembara TripAdvisor 2018, seperti yang diterbitkan dalam The Daily Express (12 April 2018).

Lawatan dan Pelancongan di Borneo Sabah
Lawatan dan Pelancongan di Borneo Sabah

Pelawat pertama kali ke Sabah kemungkinan besar akan mengetahui banyak tarikan budaya dan alam semula jadi yang dapat dijumpai. Sebahagian besar Sabah masih hutan semula jadi yang masih asli, sukar dikunjungi dan jika anda benar-benar ingin melihat pemandangan yang menakjubkan, anda harus melalui jalan yang sukar.

Banyak tarikan semula jadi di Sabah terkenal - Gunung Kinabalu menjadi gunung tertinggi di Malaysia, Rafflesia menjadi salah satu bunga paling jarang dan terbesar di dunia, dan bagi peminat selam skuba, tidak ada tempat yang lebih baik.

Industri Pelancongan di Sabah


Industri pelancongan di Sabah, dan di Malaysia dikawal dengan baik. Mereka memahami betapa pentingnya faedah ekonomi yang diberikannya kepada masyarakat setempat dan bagaimana ia membantu dalam pemuliharaan.

Salah satu daya tarikan pelancongan di Sabah adalah bahawa ia dipenuhi dengan sejarah dan budaya yang kaya. Ia tidak terlalu maju dan menambah pengembaraan dan daya tarikan pedesaan. Kadang-kadang sampai ke destinasi adalah pengembaraan dengan sendirinya, melakukan perjalanan di jalan gunung sambil berada dalam keselesaan relatif pelatih berhawa dingin.

Salah satu agensi pelancongan Sabah yang saya temui menyedari peranan mereka dalam menjaga pelancong yang tiba di Sabah. Sebahagiannya kerana rasa keramahtamahan dan keramahan mereka, serta kebanggaan mereka sebagai orang asli Sabah.

Sabah atau Borneo Utara dalam konteks sejarah, terkenal dengan keindahan dan keindahan semula jadi. Pulau-pulau yang belum berkembang mempertahankan daya tariknya, Taman Nasional yang menjadi tempat Gunung Kinabalu masih dikelilingi oleh alam yang tidak tersentuh di semua sisi.

Perlu pergi lebih jauh ke alam liar? Lembangan Maliau adalah kawasan pemuliharaan yang boleh dikunjungi oleh pelancong dan melihat hidupan liar di habitat semula jadi. Atau sungai Kinabatangan, sungai terpanjang kedua di Malaysia yang mengalir melalui sebilangan besar hutan dara.

Untuk menyaksikan keindahan Sabah yang sebenar, anda perlu keluar dari bandar dan keluar ke kawasan luar bandar. Di sinilah agensi pelancongan masuk. Sebilangan besar Sabah masih dibangunkan dan berkeliling mungkin tidak semudah destinasi pelancongan yang lebih maju.

Berkeliling di Sabah


Cara terbaik untuk berkeliling Sabah dan mengalami Borneo sepenuhnya adalah dengan melakukan perjalanan dengan ejen pelancongan berlesen. Mereka mempunyai sokongan dan kemudahan yang memungkinkan anda menikmati kunjungan anda tanpa tekanan. Banyak destinasi terbaik adalah di luar bandar, dengan masa perjalanan tiga jam atau lebih, melalui jalan yang ditutup dan tidak ditutup.

Bergantung pada pakej pelancongan dan destinasi, makanan dan penginapan mungkin disertakan. Yang mesti anda lakukan adalah menikmati diri anda dan membenamkan budaya tempatan.

Laman web selam skuba yang paling terkenal adalah di Sipidan dan satu-satunya jalan untuk sampai ke sana adalah dengan menaiki kapal terbang ke Tawau, kemudian menaiki jurulatih ke sebuah bandar kecil bernama Semporna. Untuk memastikan anda mendapat semua sambungan perjalanan anda dengan betul, dan dengan masa selam skuba yang mencukupi, cara terbaik adalah dengan berbincang dengan ejen pelancongan.

Baca juga: Berkemah ke Sepanyol

Anda boleh berkeliling sendiri tetapi anda akan menghabiskan banyak masa untuk mengatur perjalanan dan penginapan. Sekiranya anda mempunyai destinasi tertentu di Sabah yang anda ingin pergi tetapi merasa sukar untuk mengaturnya sendiri, berbincanglah dengan ejen pelancongan. Ini boleh membuat semua perbezaan dan menghilangkan tekanan semasa percutian anda.

Sekiranya anda berhasrat untuk menghabiskan beberapa hari untuk menjelajah Borneo, lihat apa yang dapat disediakan Borneo FullForce Tours and Travel . Mereka menawarkan lawatan sehari dan pakej lawatan semalam. Mereka juga terkenal dalam industri pelancongan Sabah.