10 Petua Pengajaran Terbaik untuk Guru Yoga Baru

Belajar Yoga adalah salah satu keputusan terpenting yang dapat anda buat dalam hidup. Yoga adalah penyembuhan yang hebat dan juga latihan kerohanian yang, bukan sahaja membuat anda sihat secara fizikal, tetapi juga sihat dari segi mental dan emosi. Yoga adalah perkataan Sanskrit yang bermaksud 'penyatuan'. 
Petua Pengajaran Terbaik Untuk Guru Yoga Baru

Yoga pada dasarnya bermaksud penyatuan badan, minda dan semangat. Yoga adalah falsafah India kuno yang diberikan oleh orang bijak India 'Patanjali'. Hari ini Yoga telah menjadi fenomena di seluruh dunia yang menolong berjuta-juta orang mencipta semula diri mereka dan menemukan diri mereka yang sebenar atau benar.

Oleh itu, jika anda seorang pemula, perkara apa yang harus anda perhatikan untuk memastikan kerjaya yang cemerlang? Kami menyenaraikan sepuluh petua terbaik untuk anda:

1. Berlatih, Berlatih 


Sangat penting untuk menjaga jadual latihan harian untuk meningkatkan postur dan penyelarasan Yoga anda, tetapi juga meningkatkan keyakinan yang diperlukan untuk berjaya sebagai seorang guru Yoga. 

Umumnya disarankan agar anda berlatih sekurang-kurangnya 2 jam setiap hari untuk mendapatkan hasil terbaik. Sekiranya anda menjadi lesu atau tidak berpuas hati, maka ia boleh memberi kesan buruk kepada kerjaya atau pertumbuhan masa depan anda.

2. Terus Belajar


Pembelajaran adalah proses berterusan dan tidak akan berhenti. Oleh itu, anda tidak boleh leka dan berhenti memperbaharui trend terkini atau perkembangan Yoga dan amalan kesihatan menyeluruh yang lain. 

Langgan jurnal atau blog Yoga yang penting dan dapatkan berita atau artikel terkini mengenai Yoga.

3. Tetap Rendah Diri


Sebagai Guru Yoga, anda bertanggungjawab untuk membantu orang mencipta semula dan berhubung dengan jiwa mereka. Anda memainkan peranan penting dalam perjalanan mereka menuju kebangkitan batin dan pembebasan rohani. 

Anda hanya akan dapat memainkan peranan ini dengan baik jika anda rendah hati dan penyayang. Dengan kesombongan, orang tidak akan dapat berhubung dengan anda atau memahami ajaran anda.

4. Sentiasa Bersedia untuk Membantu


Pelajar anda mungkin memerlukan bantuan anda kapan saja. Oleh itu, anda mesti sentiasa menjaga sikap menolong, sentiasa bersedia memberikan pertolongan kepada pelajar anda. 

Pastikan anda sentiasa bersedia untuk membantu pelajar anda, dan berikan mereka bimbingan yang diperlukan setiap kali mereka memerlukannya.

5. Meningkatkan Asas Falsafah


Yoga adalah sains falsafah kuno yang dikemukakan oleh Sage Patanjali. Yoga pada asasnya membantu kita dalam memahami hakikat sebenar kita dan berhubung dengan semangat atau jiwa kita. Untuk berkesan dalam latihan anda, anda mesti memahami konsep penting Yoga dan Vedanta. 

Anda mesti mempunyai pegangan kuat pada Bhagwat Gita, Yoga Sutra, dan sastera Vedanta yang lain. Bhagwat Gita pada dasarnya adalah sastera Vedanta, oleh itu, sebuah buku penting yang mesti anda baca dan fahami dengan baik.

6. Peribadikan Ajaran Anda


Oleh kerana setiap orang mempunyai keperluan rohani dan peribadinya yang unik, selalu lebih baik memperibadikan metodologi pengajaran anda. 

Melalui pendekatan ini, latihan anda akan menjadi lebih berkesan dan bermanfaat bagi pembaca.

7. Kongsi Pengalaman dan Sambungkan


Lebih baik jika anda berkongsi pengalaman anda dengan pelajar supaya mereka dapat berhubung dan belajar dari mereka. 

Anda akan dapat menghubungkan dan menyampaikan mesej anda dengan lebih baik sekiranya diceritakan dalam bentuk cerita daripada teori.

8. Latihan Master Breathing


Pernafasan menjadikan komponen penting dalam latihan Yoga dan sangat penting untuk mendapatkan hasil yang diinginkan. 

Oleh itu, sangat penting bagi anda untuk menguasai konsep dan teknik bernafas dan menyampaikan perkara yang sama kepada pelajar anda. Latihan pernafasan adalah nadi latihan Yoga; oleh itu anda tidak boleh salah.

9. Kembangkan Praktik Unik Anda


Yoga lebih kepada latihan daripada teori. Fahami konsep, dan rancang gaya dan latihan anda sendiri dengan menggunakan kemahiran dan kepakaran anda sendiri. Jangan hanya menjadi penyalin.

10. Mempunyai Integriti


Akhir sekali, sangat penting untuk memiliki integriti dan bersikap sahih dalam latihan anda. Pastikan anda mempraktikkan anda berdakwah. Sekiranya anda tidak setia kepada ajaran atau kebijaksanaan anda, maka sukar bagi pelajar untuk berhubung dengan anda. 

Semakin jujur ​​anda akan berlatih; semakin baik hasilnya. Jangan mengorbankan integriti anda untuk keuntungan peribadi.

Penutup: Bagaimana Coronavirus Mempengaruhi Wanita Hamil? Inilah Apa Pakar Memberitahu Kami

Mengajar Yoga boleh menjadi pengalaman yang sangat bermanfaat bagi anda yang bukan sahaja membantu anda mencipta semula diri anda sendiri tetapi membantu orang lain mengubah dunia dalaman mereka juga. Ingatlah petua-petua yang disebutkan di atas, dan pastikan kerjaya berkembang sebagai Jurulatih Yoga untuk diri anda sendiri.

Click to comment